Carta Del President

CARTA DEL PRESIDENT

JOSÉ ORIOL SALA ARLANDIS

Apreciats socis i apreciades sòcies,

Aquest 2017 ha estat un dels anys més especials per a Caixa d’Enginyers, el del seu cinquantè aniversari, que hem pogut celebrar gràcies a la confiança que els nostres socis ens han atorgat al llarg d’aquests anys. Aquesta confiança ha permès la consolidació i l’afermament del nostre model de negoci, com es desprèn en la nostra trajectòria i en els resultats que presentem.

La banca cooperativa s’està consolidant a Europa i ja representa més d’un 20% de la quota de mercat. Sens dubte, la clau de l’èxit d’aquest model, del qual Caixa d’Enginyers forma part, és l’aposta pel desenvolupament de l’economia de proximitat i local fomentant els projectes dels professionals i de les pimes, la responsabilitat envers els seus socis i la societat a la qual pertany, així com el foment de la sostenibilitat, entre d’altres. Precisament, la banca cooperativa assoleix una quota de mercat de finançament de les pimes molt superior al 30%, dada que mostra aquest compromís amb el desenvolupament econòmic.

Amb motiu de l’aniversari de Caixa d’Enginyers, al mes de juny vam ser els amfi trions de la Comissió Executiva de l’EACB (European Association of Co-operative Banks) que, per primera vegada, tenia lloc a Espanya. Aquesta trobada va servir per reafi rmar el nostre compromís amb el model de banca cooperativa.

El 2017 no ha estat un exercici fàcil, però l’hem afrontat de la manera que ens caracteritza: amb prudència, mesura i temperància, preservant sempre el nostre enfocament de gestió del risc en tot moment. Aquesta actuació, com és notable, va ser especialment rellevant al quart trimestre, període en què vam mantenir el posicionament que hem tingut al llarg de la nostra història i que es basa a actuar pensant en el millor per als nostres socis i per a l’Entitat, en línia amb les bases institucionals que regulen el sistema financer.

Preservar el patrimoni dels nostres socis és un dels principals objectius que guien la nostra activitat. Una prova d’això és que des de la crisi, el 2008, hem mantingut una posició d’extraordinària fortalesa, com segueixen mostrant avui dia els nostres principals indicadors. La capacitat d’adaptació als esdeveniments canviants ens ha ajudat a complir amb la nostra raó de ser: prestar servei als socis i un flux de finançament sempre dins les nostres línies de solvència, liquiditat o qualitat dels actius. Podríem dir, doncs, que hem transitat per la crisi construint futur, ampliant els nostres serveis i la nostra base de socis i absorbint els requisits reguladors; i tot això en un sector bancari immers en un procés de concentració. Aquesta actitud que hem mantingut ha estat coneguda i reconeguda en el mercat i ha donat més impuls al nostre model de negoci i servei.

Estem convençuts que ser fidels als nostres valors cooperatius – responsabilitat, prudència, proximitat, sostenibilitat, transparència...- ens han fet mereixedors de la confiança de tots els socis. I aquesta confiança es transforma en un dels índexs de recomanació més alts del sector, ja que Caixa d’Enginyers ha obtingut l’any 2017 un NPS (Net Promoter Score) del 44,7% enfront del 0,1% del conjunt del mercat financer. Cal dir que aquesta recomanació és el motiu pel qual els nous socis opten per unirse a l’Entitat i, per això, a finals de 2017 ja n’érem més de 160.000.

Hem obert 3 noves oficines responent a les necessitats dels nostres socis. D’una banda, a València hem estrenat un nou concepte d’oficina per als nostres socis més joves, ImaginaLab, situada al Campus de la Universitat Politècnica de València, i també hem ampliat la nostra oficina del centre de la ciutat, ara molt més accessible i moderna; de l’altra, hem obert oficines a Mataró i Terrassa com a resultat de l’acord que Caixa d’Enginyers ha tancat amb Mútua General de Catalunya, que inclou l’obertura d’oficines de la nostra Entitat clarament identificades a les seves dependències.

Voldria destacar també l’aposta de Caixa d’Enginyers pels productes socialment responsables. Per això, hem llançat dos nous vehicles d‘inversió que tenen en compte no només criteris de selecció financers, sinó també criteris de sostenibilitat i mediambientals, amb un important focus en la lluita contra el canvi climàtic el fons d’inversió CE Environment ISR, FI, i el pla de pensions CE Climate Sustainability ISR, PP.

No voldria deixar de recordar la tasca duta a terme per la Fundació Caixa d’Enginyers, a través de la qual canalitzem gran part de la nostra acció social. El 2017 hem tancat nous convenis amb la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universidad de Deusto i ESADE, amb la qual vam presentar un estudi sobre el càlcul de la petjada de carboni: “La transició cap a una economia baixa en carboni, una mirada sobre el sector financer i el sector alimentari. També hem seguit apostant, com cada any, per la innovació, l’emprenedoria i l’educació atorgant la Beca Isabel de P. Trabal o amb el concurs “Idees Making Point”. Aquest any, i per celebrar el 50 aniversari de l’Entitat, la Fundació ha fet una aportació especial amb el premi “Acció 50”. Els socis es van implicar votant els projectes d’una de les tres línies d’actuació (formació, reinserció laboral i sostenibilitat) de la Fundació. Així, les iniciatives guanyadores van rebre una aportació especial per tirar endavant els seus projectes socials.

El 2017, com deia a l’inici d’aquesta carta, ha estat un exercici especial, difícil i reptador, però és precisament per això que cada any seguim aprenent i millorant per tal de seguir oferint el millor de nosaltres a tots els socis que ens donen la seva confiança. I és gràcies als socis que hem aconseguit que hagi estat un molt bon any.

Perquè el nostre repte no és ser una entitat gran, sinó una gran entitat al servei dels nostres socis.

Josep Oriol Sala Arlandis

President